Marketing Strategy for Sacrificial Savings Products to Attract Customer Interest at BMT Mandiri Sejahtera Moropelang and BMT Mandiri Sejahtera Sumberwudi Lamongan

  • Hanifah Rizqiyani Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung
  • Citra Mulya Sari Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung
Keywords: Marketing Strategy, Products, Sacrifice Savings

Abstract

This study aims to find out how the marketing strategy activities for qurban savings products at BMT Mandiri Sejahtera Moropelang and BMT Mandiri Sejahtera Sumberwudi Lamongan. This qurban savings product is also a product that is rarely owned by other Islamic financial institutions. This qurban savings product uses a wadiah yad dhammanah contract and is planned. This qurban savings product makes its customers disciplined in saving because withdrawals can only be made as the time of sacrifice approaches. The research method uses qualitative data analysis which describes descriptively the marketing strategy activities for Qurban Savings Products at BMT Mandiri Sejahtera, Moropelang and Sumberwudi branches. The two BMT branches both carry out marketing activities for savings products using a marketing mix strategy or Marketing Mix to attract customers’ interest in raising funds for the purpose of sacrificial worship.

References

Arman. (2018). Penerapan Model 9P Dimensi Bauran Pemasaran Jasa Perbankan. Jurnal Daya Saing, 4(1), 122–133.

Arman. (2022). Introduksi Manajemen Pemasaran. LD Media.

Astuti, M., & Amanda, A. R. (2020). Pengantar Manajemen Pemasaran. Deepublish Publisher.

Bunyamin. (2021). Manajemen Pemasaran. CV. Literasi Nusantara Abadi.

Chakti, A. G. (2019). The Book Of Digital Marketing. Celebes Media Perkasa.

Dewianawati, D. (2023). Manajemen Pemasaran Jasa. CV. Intelektual Manifes Media.

Halim, F. dkk. (2021). Manajemen Pemasaran Jasa. Yayasan Kita Menulis.

Hamali, A. Y. (2016). Pemahaman Strategi Bisnis Kewirausahaa dan Kewirausahaan. Prenadamedia Group.

Hery. (2019). Manajemen Perbankan. PT Grasindo.

Kurniawan, M. (2021). Bank dan Lembaga Keuangan Syariah. CV Adanu Abimata.

Kurniawati, V., Farida, A., & Rahmawati, R. (2022). Implementasi Akad Wadi’ah pada Produk Simpanan Qurban: Study Pemikiran Muhammad Syafii Antonio. Jurnal Tana Mana, 3(1), 1–11.

Muda, A. (2022). Pelaksanaan Ibadah Qurban Bagi Orang Yang Sudah Meninggal. EL-AHLI, 3(2), 122–142.

Musfar, T. F. (2020). Manajemen Pemasaran Bandung. Media Sains Indonesia.

Ningtias, K. A. (2019). Analisis SWOT dalam Strategi Pemasaran Produk Tabungan BTN Qurban iB di Bank Tabungan Negara Kantor Cabang Syariah Medan. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.

Septavi, K. (2015). Strategi Pemasaran Produk Tabungan Fasilitas Qurban Pada Bmt Al-Munawwarah Tangerang Selatan. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.

Shinta, A. (2011). Manajemen Pemasaran. Universitas Brawijaya Press.

Simanihuruk, P. dkk. (2023). Memahami Perilaku Konsumen: Strategi Pemasaran yang Efektif pada Era Digital. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Syarifuddin, A. (2020). Strategi Pemasaran Produk Simpanan dalam Meningkatkan Jumlah Nasabah di Bmt Fauzan Azhiima Parepare. Institut Agama Islam Negeri Parepare.

Undang-undang Nomor 7 Tahun 1992 pasal 1 tentang Perbankan. (t.t.).

Untari, D., & Fajariana, D. E. (2018). Strategi Pemasaran Melalui Media Sosial Instagram: Studi Deskriptif Pada Akun @Subur_Batik. Widya Cipta, 2(2), 271–278.

Wardani, D. A., & Aravik, H. andChoiriyah. (2022). Strategi Pemasaran Produk Tabungan Qurban Di PT BPRS Al-Falah Banyuasin Pada Masa Pandemi Covid 19. Jimpa., 2(2), 307–322.

Widyastuti, S. (2019). Implementasi Etika Islam dalam Dunia Bisnis. CV IRDH.

Published
2023-12-29
How to Cite
Rizqiyani, H., & Sari, C. M. (2023). Marketing Strategy for Sacrificial Savings Products to Attract Customer Interest at BMT Mandiri Sejahtera Moropelang and BMT Mandiri Sejahtera Sumberwudi Lamongan. EKSISBANK (Ekonomi Syariah Dan Bisnis Perbankan), 7(2), 270-281. https://doi.org/10.37726/ee.v7i2.865