Pengaruh Pelayanan Islami Terhadap Kepuasan Konsumen Di 212 Mart Purwakarta

  • Nasih Sariningsih Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Syariah (STIES) Indonesia Purwakarta
  • Saepul Bahri Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Syariah (STIES) Indonesia Purwakarta
  • Ayi Nurbaeti Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Syariah (STIES) Indonesia Purwakarta

Abstract

The purpose of this research is to measure and analyze how much influence the Islamic service has on consumer satisfaction at 212 Mart Purwakarta. The sample of this research is 212 Mart Purwakarta consumers as many as 92 people. The formula for determining the sample uses the Slovin formula. Data collection was carried out by distributing questionnaires using a Likert scale to 92 respondents. The method used is a quantitative method, a method that uses numbers and then analyzed using the SPSS version 25 program. Data analysis techniques used in this study are validity, reliability, classical assumption tests include normality and linearity tests, while hypothesis testing include partial test (t), coefficient of determination analysis (r2) and simple regression analysis. The results showed that the independent variable (Islamic service) was proven to be positive and significant effect on the dependent variable (Consumer Satisfaction) of 57.7% with a significance value of 0,000 <0.05 and a regression coefficient of X of 0.281 which means that each addition of 1% value Islamic services, the value of consumer satisfaction increases by 0.281. while the remaining 42.3% by other variables outside the variables used in this study.

References

Arifin, J. (2007). Fiqih Perlindungan Konsumen. Rasail.

Azis, A. (2013). Etika Bisnis Perspektif Islam. Alfabeta.

Dayu, W. (2019). Analisis Keterkaitan Kualitas Pelayanan Terhadap Consumer Satisfaction Minimarket 212 Di Kota Medan. In Al - Muamalat: Jurnal Hukum dan Ekonomi Syariah (Vol. 4, Issue I). https://doi.org/10.32505/MUAMALAT.V4I01.954

Destarini, F., & Prambudi, B. (2020). Pengaruh Produk Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Pada Konsumen 212 Mart Condet Batu Ampar. Jurnal Ekobis : Ekonomi Bisnis & Manajemen, 10(1), 58–66. https://doi.org/10.37932/j.e.v10i1.27

Gunawarman, I. P., & Ratnasari, R. T. (2020). Faktor Yang Mempengaruhi Konsumen Untuk Memilih 212 Mart Surabaya Sebagai Tempat Untuk Berbelanja. Jurnal Ekonomi Syariah Teori Dan Terapan, 7(1), 50–69. https://doi.org/10.20473/vol7iss20201pp50-69

Hadian, A., & Rahmat, M. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Retail Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Swalayan Mart 212 Di Kota Medan. ECOBISMA (JURNAL EKONOMI, BISNIS DAN MANAJEMEN), 6(2), 129–136. https://doi.org/10.36987/ecobi.v6i2.12

Hartati, N. (2019). Wawancara Tentang Pelayanan Konsumen di 212 Mart Purwakarta. Owner/Kepala Toko 212 Mart Purwakarta.

Hartati, R. (2019). Pengaruh Kepuasan Dan Kualitas Pelayanan Karyawan 212 Mart Terhadap Loyalitas Konsumen (Studi Kasus Pada Konsumen 212 Mart Mutiara, Cibarusah – Bekasi). Jurnal Al-Fatih Global Mulia, 1(2), 2019. https://jurnalglobalmulia.or.id/index.php/alfatih/article/view/10

Hilmi, R. (2020). Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Keputusan Pembelian Pada 212 Mart Banjarmasin. Jurnal Mitra Manajemen, 4(4), 550–565. http://www.e-jurnalmitramanajemen.com/index.php/jmm/article/view/363

Kasmir. (2005). Etika Customer Service. Raja Grafindo Persada.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2009). Manajemen Pemasaran (Jilid 2 Ed). Erlangga.

Matondang, S. P. S. B., & Kesuma, T. M. (2020). Pengaruh Store Atmosphere Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Muslim Di 212 Mart Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Manajemen, 5(3), 469–487. http:jim.unsyiah.ac.id/ekm

Melasari, R., & Handayani, F. (2018). Pengaruh Desentralisasi Dan Sistem Akuntansi Manajemen Terhadap Kinerja Manajerial Pada PT. Sinar Mas Kempas Jaya. Jurnal Akuntasi Dan Keuangan, 7(2), 1–15.

Moenir. (1996). Manajemen Pelayanan Umum di Indonesia. Bumi Aksara.

Rahwani, R., & Murtani, A. (2020). Analisis Pengaruh Gaya Kepemimpinan Terhadap Kepuasan Kerja,Kinerja Dan Loyalitas Karyawan 212 Mart Kota Medan. In Jurnal Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis (Vol. 1, Issue 1). http://e-journal.potensi-utama.ac.id/ojs/index.php/FEB/article/view/750

Ramdhani, R., Rodiyah, R., & Mardiyansyah, M. (2020). Brand Image 212 Mart Dalam Meningkatkan Penjualan Produk Perspektif Manajemen Dakwah. In DAWUH : Islamic Communication Journal (Vol. 1, Issue 2). https://www.siducat.org/index.php/dawuh/article/view/70

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sujarweni, V. W. (2015). Statistik untuk Bisnis dan Ekonomi. Pustaka.

Sula, M. S., & Kartajaya, H. (2006). Syariah Marketing. Mizan.

Susanto, H. (2008). Hak-Hak Konsumen yang Dirugikan. Transmedia Pustaka.

Tjiptono, F., & Chandra, G. (2004). Service Quality Satisfaction. Andi.

Wati, I., & Murtani, A. (2020). Pengaruh Motivasi, Lingkungan Kerja Dan Kinerja Terhadap Kepuasan Kerja Karyawan (Studi Kasus Pada 212 Mart Medan). In Jurnal Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis (Vol. 1, Issue 1). http://e-journal.potensi-utama.ac.id/ojs/index.php/FEB/article/view/773

Published
2020-11-16
How to Cite
Sariningsih, N., Bahri, S., & Nurbaeti, A. (2020). Pengaruh Pelayanan Islami Terhadap Kepuasan Konsumen Di 212 Mart Purwakarta. EKSISBANK (Ekonomi Syariah Dan Bisnis Perbankan), 4(2), 140-156. https://doi.org/10.37726/ee.v4i2.119